Grekisk pyttipanna

För ca 5 personer.

Idag testade jag ett nytt recept, som föll hela familjen i smaken. Det var supergott!!

En bra bjudrätt där det mesta kan göras i förväg och sedan bara in med det i ugnen en halvtimme. 
Kan göras på både fläskfilé och kycklingfile. Såsen lyfter verkligen rätten ännu ett snäpp!



Ingredienser

1 kg fläskfilé eller kycklingfilé ca 

Marinad:

1,5 dl olja
1,5 tsk sambal oelek
2 msk soja
1 msk malen ingefära
3-4 pressade vitlöksklyftor
Salt
Peppar

Creme fraichesås:

2 dl creme fraiche
2 msk majonnäs
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk italiensk salladskrydda

(när jag skulle göra såsen var det slut på vitlök, och salladskrydda hade jag visst inte heller hemma. Jag hade då istället i lite vitlökspulver och smakade av det hela med trocomare örtsalt. Det gick suveränt, och var jättegott!)

Tillbehör:

Rödlök
Paprika
Fetaost
Tomater

1 kg Potatis


Gör så här

Blanda alla ingredienserna till marinaden i en bunke eller dubbla plastpåsar. Skär köttet i bitar. Fläskfilé i skivor och kycklingfilé i större grytbitar. Lägg i köttet och låt det stå och dra 5-6 timmar.

Blanda alla ingredienser till såsen och låt den stå kallt till servering.

Skala potatisen och skär den i klyftor. Om man vill sätta in hela rätten samtidigt i ugnen är det bra att förkoka potatisen ca 5 min i kastrull. Annars får man sätta in potatisen i ugnen en stund före innan man blandar i det övriga.

Sätt på ugnen på 225 grader.

Lägg potatisen i en långpanna. Häll över köttet och marinaden och rör om. Strimla rödlök, paprika och tomater efter tycke och smak. Tärna fetaosten. Lägg grönsaker och fetaost ovanpå potatis- och köttröran.

Ställ långpannan i mitten av ugnen ca 25-30 min. Servera med creme fraichesåsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0