LANGOS

Vad passar väl bättre än att inleda helgen med smarriga LANGOS?! :-)

Min förra granne, och namne, Therese är en riktig bullmamma! Det här receptet har jag snott rätt av från henne. Jag har inte testat det själv ännu, men eftersom hon är så duktig som hon är, så är jag övertygad om att det är perfekt!


Langosdeg:

 

25 g jäst

3 dl vatten

1 stor kokt potatis

1tsk salt

ca 7 dl vetemjöl special

1 dl mjöl samt till utbakning

5 dl majsolja till fritering

 

Så här lagar du:

 

1. Lös upp jästen i ljummet vatten och blanda med en mosad potatis, salt och mjöl. Arbeta till en slät, blank och ganska lös deg som får jäsa 35-40 min.

2. Ta upp langosdegen på mjölat bakbord och arbeta in lite mer mjöl och dela degen i 16 bitar. Kavla ut dem till ovaler, ca 15 cm långa. Låt dem jäsa ca 10 min på väl mjölat bakplåtspapper.

3. Häll 3-4 cm olja i en tjockbottnad panna el stor kastrull och låt den bli het. Prova med en liten bit vitt bröd. Blir den brun och fin snabbt så kan du fritera langosbröden, ett och ett, i oljan nån min på var sida tills färgen är gyllengul. Fritera dem inte för länge för då blir de hårda.

4. Lägg upp dem på galler med bakplåtspapper under.

5. Gör fyllningen! Ex på fyllning: gräddfil, antingen som den är el smaksatt med vitlök och salt. Hackad rödlök, räkor, svart el röd caviar (rom), massa riven ost!

 

Ej goda att spara!!! Men är så gott så det blir inget kvar!! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0