Microknäck

Ca 70 st

Ett recept jag kört i många år. Man får prova sig fram med tiden, det varierar såklart mellan olika microvågsugnar.
Jag antecknar på receptet den tid jag kört, och skriver sedan en kommentar om knäcken var för hård eller mjuk.
På så sätt har jag hittat den perfekta tiden med min ugn, och det är den jag anger här...

Det går bra att halvera mängden, och enligt ursprungsreceptet (men även här är det såklart olika från ugn till ugn) ska tiden då vara Full effekt 3 minuter, omrörning och sedan Full effekt i ytterligare ca 5 minuter.

1 dl grädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 msk flytande margarin
1 1/2 -2 påsar hackad mandel (á 50 g)

Blanda allt utom mandeln i en värmetålig skål med höga kanter.
(vad du än gör, ta inte en skål av plast!! Det gjorde jag första gången jag kokade knäck i micron, och det resulterade i knäcksmet i precis hela köket, när formen skulle lyftas ur ugnen haha  Botten lossnade!)
Kör i micro på full effekt 5 minuter.
Rör om och kör på full effekt i  5 minuter och 25 sekunder.

Rör ner mandeln och häll upp i knäckformar.
Låt stelna och förvara sedan svalt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0